Tuesday, August 23, 2016

PERNIAGAAN ONLINE DARI RUMAH

BERNIAGA DARI RUMAH

Teks : Siti Shawalriah Binti Sharif
Foto : ABAYASIFU & SHAKLEE

Assalamualaikum W.B.T

Sepanjang menjalankan perniagaan berasaskan online, begitu banyak pengalaman dan selalu mengalami proses naik turun dalam bisnes. Rupanya begitu penat menjalankan perniagaan secara online. Bukan tugas yang mudah walaupun bekerja dari rumah kerana perlu menyediakan keperluan keluarga malah perlu melayani mesej-mesej dari pelanggan.

Melalui perniagaan online, kita kena jawab pertanyaan pelanggan satu persatu tanpa melihat wajah sebenar. Ini adalah satu proses yang sukar kerana bukan mudah untuk mendapat kepercayaan pelanggan tanpa melihat wajah mereka. Kita perlu pandai mengambil hati bakal pelanggan yang akan membeli produk daripada kita.

Apatah lagi apabila membuat urusan jual beli pakaian. Begitu banyak kriteria yang perlu diambil kira bermula dari material, ukuran, warna dan juga design. Memang setiap masa perlu alert dengan bunyi telefon. Begitu sukarnya berurus niaga online. Bukan satu pekerjaan yang mudah. Alhamdulillah untuk bisnes pakaian muslimah saya hanya menjalankan secara dropships, di mana tidak perlu memegang stok dan juga proses pengeposan. Walaupun keuntungan yang diperolehi tidak begitu banyak, tetapi ilmu dalam bisnes sangat berharga, disamping sokongan yang kuat dalam jemaah ABAYASIFU.



Selain itu, saya juga melakukan jualan produk daripada SHAKLEE. Terdapat pelbagai jenis produk Shaklee dan set cadangan kesihatan Shaklee yang sesuai untuk ibu hamil, berpantang, penyusuan bayi, kecantikan kulit, pengurusan berat badan, masalah kesuburan, kesihatan kanak-kanak, kurang selera makan, masalah gout/sendi/tulang dan pelbagai lagi. SHAKLEE merupakan produk kesihatan yang sangat dipercayai dan terbukti keberkesanannya serta selamat digunakan. Melalui SHAKLEE, saya dapat berkongsi ilmu kesihatan serta dapat meningkatkan tahap kesihatan kepada setiap pelanggan yang berurusan bagi mendapatkan konsultasi tentang vitamin yang mereka akan amalkan. Ini dapat memberi kepuasan kepada saya apabila pelanggan berpuas hati dengan khidmat yang diberikan.

Alhamdulillah, semua ini dengan keizinan Allah. Nikmat kesihatan yang perlu disyukuri yang kita sering lupa. Bila sakit barulah kita nak ingat kepada yang MAHA Pencipta. Samada disebabkan pengambilan shaklee atau apa sahaja usaha yang kita lakukan, semua nikmat ini dari ALLAH S.W.T. Cuma kita sebagai manusia, hendaklah berusaha untuk kekal sihat agar kita dapat sempurnakan ibadah yang telah diwajibkan kepada kita sebagai khalifah di muka bumi ALLAH ini. Sekarang, saya merasa selesa bersama vitamin dari shaklee dan teruskan pengambilan vitamin dari shaklee.


Melalui perniagaan ini, ianya mengajar erti kesusahan dan pengorbanan. Seronok sebenarnya berniaga tetapi apabila timbulnya masalah, pening juga mencari jalan penyelesaian. Walaupun untung yang diperolehi sedikit pada permulaannya, tetapi kepuasan dan ilmu perniagaan itu yang lebih berharga. Bak kata pepatah " sikit-sikit, lama-lama jadi bukit". Bermula dengan langkah yang kecil, tetapi pulangan di kemudian hari adalah lebih bermakna
  1. Untuk pre-order ABAYASIFU
  2. Untuk konsultasi dan berminat untuk mendapat produk shaklee atau keahlian Shaklee, 

jangan segan silu hubungi saya :


No comments:

Post a Comment

IKATAN UKHWAH IBU-IBU TAMAN TECHNO CITY KTC 3

SEMANGAT KEJIRANAN LUAR BIASA Teks : Siti Shawalriah Binti Sharif Foto : Koleksi Ibu-Ibu KTC 3 Assalamualaikum W.B.T Sudah hampir 3 t...