Wednesday, August 10, 2016

PANDUAN TANGANI SUSU LAJU.

Pengaliran Susu Ibu Laju

Teks : Siti Shawalriah Binti Sharif
Foto : Carian Google  

Assalamualaikum W.B.T

Pengalaman susu badan keluar laju di mana pernah dihadapi sewaktu perjalanan menyusukan kedua-dua anak. Alhamdulillah bersyukur dengan rezeki yang Allah kurniakan kepada kedua-dua anak saya. Susu badan keluar terlalu banyak sehingga menyebabkan payudara bengkak, anak saya sukar bernafas dan termengah-mengah ketika menyusu. Ini merupakan petanda di mana susu badan banyak dan menyebabkan aliran susu menjadi laju.

Bagi menangani masalah aliran susu terlalu laju, berikut amalan yang saya lakukan :-

  • Boleh praktikan posisi seperti CRADLE HOLD, ELEVATED FOOTBALL(BAYI BERADA DLM KEADAAN HAMPIR DUDUK DAN MENGHADAP PAYUDARA), SIDE LYING POSITION. Di antara posisi yang dinyatakan saya lebih mengemari SIDE LYING POSITION di mana bayi boleh mengalirkan susu keluar dari sisi mulut jika terlalu banyak atau laju.

  • Susukan bayi dengan lebih kerap supaya bekalan susu yang terkumpul pada satu-satu masa tidak terlalu banyak.

  • Cuba susukan bayi ketika dia mengatuk atau berada dalam keadaan tenang. Ini kerana, pada ketika itu bayi akan menghisap dengan lebih perlahan dan pada masa yang sama aliran susu juga menjadi perlahan.

  • Susukan bayi sehingga merasai pancutan refleks, kemudian lepaskan hisapan bayi. Tekap payudara dengan menggunakan tuala atau breat pad. Apabila aliran susu mulai perlahan, sambung semula sesi penyusuan.

No comments:

Post a Comment

IKATAN UKHWAH IBU-IBU TAMAN TECHNO CITY KTC 3

SEMANGAT KEJIRANAN LUAR BIASA Teks : Siti Shawalriah Binti Sharif Foto : Koleksi Ibu-Ibu KTC 3 Assalamualaikum W.B.T Sudah hampir 3 t...