Thursday, August 11, 2016

Doa Melembutkan Hati Anak dan Membentuk Peribadi Mulia

Doa Melembutkan hati anak yang degil

Teks : Siti Shawalriah Binti Sharif
Foto : Carian Google 

Assalamualaikum W.B.T

Kita ini termasuk diri saya sendiri cepat menghukum anak walaupun untuk keasalahan yang kecil dan remeh. Mungkin ibu bapa punya alasan tidak rapat dengan anak-anak kerana sibuk. Kita sebagai ibubapa selalu menunjukkan sikap kita yang panas baran, pemarah dan ada kuasa veto kepada mereka. Kita suka mengherdik mereka dengan perkataan bodoh, kurang ajar, sumpah seranah dan sebagainya yang merupakan doa kepada mereka. Inilah sebenarnya punca yang menyebabkan anak degil dan bermasalah dengan kita. Bukan salah anak kalau dia degil dan bermasalah tetapi letakkan kesalahan itu kepada diri kita dahulu. Imbas kembali adakah kita sebagai anak pernah menyebabkan ibubapa kita berdukacita dengan sikap kita? Adakah kita pernah melanggar suruhan Allah s.w.t? Renungkan ini dahulu.

Sedangkan Nabi s.aw. pun cukup hormat dan sayang kepada anak-anak apabila bertemu dengan mereka kerana mereka ini tidak berdosa. Inikan pula kita ibubapa yang banyak cacat celanya. Ada pelbagai lagi cara dan pendekatan yang lemah lembut untuk mendidik anak-anak selain merotan dan mengherdik. Antaranya ialah dengan berdoa. 



Inilah doa yang saya amalkan setiap malam ketika anak tidur. InsyaAllah saya yakin amalan doa ini boleh melembutkan hati anak-anak dan membentuk peribadi mereka.

@1. Membaca surah Thaha ayat 1-5


@2. Membaca Surah Al-Insyirah



@3. Ayat 19 Surah As-Syura


Mungkin ada banyak lagi doa yang boleh kita amalkan untuk melembutkan hati anak-anak dan juga kita sebagai ibubapa. Saya berharap perkongsian ini sedikit sebanyak akan memberikan manfaat kepada kita semua.


No comments:

Post a Comment

IKATAN UKHWAH IBU-IBU TAMAN TECHNO CITY KTC 3

SEMANGAT KEJIRANAN LUAR BIASA Teks : Siti Shawalriah Binti Sharif Foto : Koleksi Ibu-Ibu KTC 3 Assalamualaikum W.B.T Sudah hampir 3 t...