Tuesday, July 19, 2016

Potty Training Naufal Azim

PENGALAMAN POTTY TRAINING ANAK SULUNG

Teks : Siti Shawalriah Binti Sharif
Foto : Sumber GOOGLE

Assalamualaikum W.B.T

Apabila sudah mempunyai anak, banyak pengalaman yang dilalui. Bermula dari proses kehamilan sehingga anak semakin membesar. Salah satunya adalah proses mengajar anak untuk membuang air kecil atau besar di tandas (potty training). Saya pun bukanlah pakar sangat. Apa yang saya cerita ini adalah berdasarkan pengalaman saya potty training anak sulung saya. Sebelum memulakan proses latihan saya banyak membaca untuk mengetahui  apa yang terbaik dalam memudahkan proses ini.




Asasnya ada 4 peraturan yang penting dalam proses melatih anak kecil ini untuk membuang di dalam tandas :-

1) IBU DAN ANAK KENA BERSEDIA.

Yang ni paling utama dan asas yang perlu dan wajib ada. Selalunya penekanan hanya diberikan pada anak sahaja. Apabila anak sudah pandai bercakap atau pandai terima arahan, kita pun rasa dia sudah bersedia. Tetapi kita sebagai ibu rupanya tidak bersedia.

Macam mana nak tahu?

Bila anak terkencing kita marah-marah tahap gaban atau sampai pukul. Itu maknanya memang ibunya yang tidak bersedia. Saya pun mengalami pengalaman yang sama apabila hari pertama latihan, saya dah marahkan anak sebab kencing tidak beritahu. Rasa bersalah sangat waktu itu. Umi minta maaf yer sayang.  Anak kita dah beberapa bulan atau tahun poo dan pee dalam diaper. Tentu ambil masa utk sesuaikan keadaan itu walaupun si anak sudah pandai bercakap. Tidak sama kepandaian bercakap dengan 'keterlupaan' dia dah tidak pakai diaper.

Ibu dan anak kena bersedia. Ibu kena bersedia dari sudut emosi dan fizikal dan anak pula sudah boleh dipujuk. Jangan dipaksa sangat. Seperti Naufal, saya mulakan waktu umur 3 tahun sebab Naufal susah untuk berkomunikasi dan menyatakan keinginan dia. Apabila saya latihan dimulakan, cukup seminggu dia berjaya diaper-free waktu siang. Sekarang umur Naufal hampir 4 tahun dan sudah bebas pamper sepenuhnya.

2) MOTIVASI

Setiap kali kejayaan, kita bagi la pelukan dan ciuman. Kemudian puji tanda kita sangat hargai usaha dia yg berjaya ke tandas sendiri. Apa jadi kalau ter lepas?

Cakaplah tidak mengapa. Lain kali berak dan kencing di tandas. 
Saya bukan malaikat. Kadang-kadang ada juga marah dia tetapi saya tengok muka Naufal lagi blur sudah seperti silap faham. Kalau kencing mesti kena marah. Menyesal pun ada, selepas itu saya berazam untuk tidak marah-marah lagi.

Proses lebih mudah dan naufal akan beritahu setiap kali mahu kencing atau berak.

3) PERINGATAN yang BERTERUSAN

Kita sentiasa ingatkan dan tanya dia nak ke tandas ke tak. Di peringkat pemulaan memang kena selalu bertanya. Seperti saya, setiap 15 minit dan beransur-ansur menjarakan waktu.
Apabila sudah pandai, setiap sejam atau 2 jam boleh la diingatkan. Apabila dah diaper-free sepenuhnya, saya masih akan tanya terutamanya sebelum tidur dan sebelum keluar rumah.

4) PERSEKITARAN

Ini penting untuk memastikan proses potty training berjalan lancar. 

Apa maksudnya?

Gulung semua karpet atau tikar yang ada di rumah. Ini untuk mengelakan proses membersih lebih lama serta membantu ibu-ibu dari naik hantu. hehehe.
Lapik tilam dengan lapik kalis air atau comforter tebal
Pakaikan seluar dalam serta sediakan mop atau kain untuk megelap najis anak anda. 

Saya sanggup beli magic mop sebab tidak sanggup untuk menggunakan mop biasa. Magic mop sangat membantu kerana memudahkan kerja.


Saya juga menyediakan potty training chair untuk membantu Naufal dengan lebih mudah dan selamat agar dia tidak takut jatuh ke dlam lubang tandas. Saya beli di kedai DIY sahaja. Harga lebih murah dan berpatutan.



Dari sudut teori memang nampak senang tetapi apabila dah hadap nanti, barulah menguji keimanan. Saya masih ada seorang anak yang menanti giliran untuk potty training.

Berdoa sebanyak mungkin supaya Allah memudahkan urusan dalam mendidik anak-anak kita menjadi khalifah islam yang benar.








1 comment:

  1. terbaik lah sis. terima kasih atas perkongsian ini. sgt bermanfaat!!!

    ReplyDelete

IKATAN UKHWAH IBU-IBU TAMAN TECHNO CITY KTC 3

SEMANGAT KEJIRANAN LUAR BIASA Teks : Siti Shawalriah Binti Sharif Foto : Koleksi Ibu-Ibu KTC 3 Assalamualaikum W.B.T Sudah hampir 3 t...