Thursday, July 28, 2016

KEHEBATAN KUASA URUTAN BAYI

MANFAAT URUTAN KEPADA BAYI 

Teks : Siti Shawalriah Binti Sharif
Foto : Johnson & Johnson


Assalamualaikum W.B.T

Syukurlah semasa kehamilan anak kedua, saya mendapat pendedahan langsung tentang kebaikan urutan bayi. Saya tertarik dengan informasi yang menyatakan urutan membantu dalam proses tumbesaran bayi dan dapat memgatasi masalah lain seperti kembung perut.

Selepas anak kedua lahir, saya mengamalkan urutan dan hasilnya dia jarang mengalami masalah kembung perut berbanding abangnya yang tidak berpeluang mendapat urutan sejak lahir. Selain itu, anak kedua lebih tegap dan kuat badannya.

Melalui urutan juga ibu bapa dapat meluahkan rasa kasih dan sayang. Contohnya, dalam situasi anak merajuk. Ibu bapa boleh memujuk anak sambil mengusap-usap tangan, ubun-ubun atau belakang badannya. Melalui urutan, anak-anak berasa diri mereka sentiasa dilindungi dan disayangi. Menerusi urutan lembut, ia merupakan satu cara untuk ibubapa menyampaikan kasih sayang dalam bentuk sentuhan.


CONTOH URUTAN BAYI



No comments:

Post a Comment

IKATAN UKHWAH IBU-IBU TAMAN TECHNO CITY KTC 3

SEMANGAT KEJIRANAN LUAR BIASA Teks : Siti Shawalriah Binti Sharif Foto : Koleksi Ibu-Ibu KTC 3 Assalamualaikum W.B.T Sudah hampir 3 t...