Monday, July 18, 2016

PENGERTIAN ISTIQAMAH

HATI TIDAK TENANG

Teks : Siti Shawalriah Binti Sharif

Assalamualaikum W.B.T

Istiqamah boleh dimaksudkan sebagai tetap pendirian atau berdiri teguh sepanjang masa atas dasar kebenaran dan petunjuk tanpa ragu-ragu. Namun begitu, istiqamah bukanlah sesuatu yang mudah untuk dilakukan oleh seseorang itu, tetapi tidak mustahil untuk dilakukan sekiranya keimanan dan ketaqwaan kita kepada Allah cukup teguh dan benar. Untuk mempertahankan sesuatu, kita haruslah mempunyai kekuatan untuk mempertahankanya, apatah lagi sekiranya sesuatu itu kelihatan asing bagi orang ramai. Tidak ramai yang mampu untuk melaksanakan istiqamah ini dalam kehidupan seharian. Banyak halangan dan cabaran untuk menjadikan diri kita istiqamah dalam melakukan ibadah di jalan ALLAH SWT. Antara halangan untuk menjadikan diri kita beristiqamah adalah seperti berikut :

1. Halangan diri sendiri seperti malas, takut, gagal, rendah semangat, malu dan tahap pencapaian rendah.

2. Halangan daripada pihak lain seperti gangguan, pengaruh, menolak peluang dan tidak mahu bekerjasama.

3. Halangan dengan persekitaran contohnya suasana yang tidak selesa atau tidak sesuai.

4. Halangan dari segi wang atau kebendaan

Seperti apa yang berlaku terhadap kehidupan seharian kita, hati kita tidak tenang kerana banyak pekara yang tertangguh dalam hidup akibat daripada sikap tidak istiqamah dalam melakukan sesuatu perkara. Bagaimana untuk menjadi seorang yang istiqamah? Di sini antara tip yang ingin dikongsikan untuk menjadi seorang yang istiqamah:

1. Kuatkan azam

2. Berusaha dengan tetap dan bersungguh-sungguh

3. Tidak patah semangat

4. Tidak kecewa dan putus asa.

5. Tabah dan sabar menghadapi cabaran dan ujian

6. Sentiasa berfikiran positif dan rasional.

7. Banyak berzikir dan berdoa kepada Allah SWT.

8. Bertawakal dan bersyukur dengan setiap nikmat yang Allah berikan.

Semoga setiap amalan kebaikan di atas dunia ini akan menjadi bekalan kepada kita untuk menhadapi hari akhirat yang tiada penghujungan. Sesungguhnya alam akhirat adalah alam yang sebenarnya, di dunia ini hanyalah dunia sementara untuk Allah menguji manusia tentang cabaran dan godaan dunia. Sesiapa yang mudah leka maka tewaslah dia di hari perhitungan dengan Allah SWT. Jadi latihla diri kita untuk istiqamah di jalan Allah.







No comments:

Post a Comment

IKATAN UKHWAH IBU-IBU TAMAN TECHNO CITY KTC 3

SEMANGAT KEJIRANAN LUAR BIASA Teks : Siti Shawalriah Binti Sharif Foto : Koleksi Ibu-Ibu KTC 3 Assalamualaikum W.B.T Sudah hampir 3 t...